Elektronika i stal
Nowe samochody dzięki postępowi technicznemu prezentują wysoki poziom ochrony pasażerów.
robert przybylski
Nowe auta są znacznie bezpieczniejsze od starych, co potwierdził test wykonany we wrześniu 2009 roku przez amerykański Insurance Institute for Highway Safety, w którym zderzyły się mimośrodowo chevrolet bel air z 1959 roku oraz o 50 lat młodszy chevrolet malibu. Gdyby takie zderzenie miało miejsce na drodze, wypadek przeżyłby tylko kierowca nowszego samochodu. W starej impali zniknął cały przód, podobnie jak wnęki na nogi, a deska rozdzielcza weszła do wnętrza, miażdżąc klatkę piersiową prowadzącego.
Bezpieczeństwo bierne
Za dobry wynik nowego auta odpowiada przede wszystkim nadwozie, które rozprasza energię uderzenia strefami zgniotu oraz chroni pasażerów bardzo sztywną częścią pasażerską. Konstruktorzy dysponują coraz lepszymi narzędziami do projektowania samochodów i niektórzy szacują, że co generację auta są o 10–15 proc. bezpieczniejsze. Rosnący poziom zabezpieczeń widoczny jest po wzroście sztywności samochodowych karoserii, które przy skręcaniu i zginaniu są o połowę sztywniejsze niż konstrukcje sprzed 20 lat.
Postęp dokonał się dzięki nowym materiałom, przede wszystkim stalom o podwyższonej, bardzo wysokiej wytrzymałości. Przy tej samej masie są one dwa lub trzy razy wytrzymalsze od wcześniej używanych gatunków. Takie stale, np. boronowe, znalazły się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta